Banner

Banner

Saturday, April 9, 2011

Macam mana Encik Amman Nak Follow anda jika tiada link?

Problem Statement
Aku ni kalau orang follow aku, biasanya aku follow balik, tiada paksaan.
Aku tak suka kalau orang follow aku tapi aku tak follow orang, tak best la hanya aku bercakap sorang2 tanpa dapat tahu ape yang dia buat. Aku stalker juge ok. Tapi tak bertauliah sangat lah. Boleh panggil aku stalker part-time. Haha. Aku nak tau feedback juge, ape yg follower aku buat. Dan aku boleh la adaptasi kehidupan ko tu kalau best. Kalau best la. Haha. Tapi, masakan begitu, anda tidak letak link blog anda di profile anda, bagaimana aku nak mencipta perhubungan dua hala dengan kau ni? Sombong betul anda ni. Haha!

Problem Detail
Dikupas dengan lebih lanjut..
Kadang2 aku akan tengok Follower aku dari direct dari blog, tak semestinya Dashboard je.

Cube klik follower


Bila kita click gambar dari Follower tu biasanya akan keluar profile, macam ni

Mau klik link blog di mana ya?

Tapi mana bisa aku ingin masuk ke blog anda? Nak klik di mana ya? takkan rajin pula daku nak google nama blog anda. Yang aku maksudkan adalah macam ni.

Klik untuk tumbesaran yang mantop!

Yaa.. itu dia link yang kita mahu. Itu adalah profile aku, saja nak interframe :P
Anda tahu kah profile anda ada link blog atau tidak?


Problem Solution

So as simple as eating fried nut, Masuk Dashboard anda,


Edit Profile

Klik Edit Profile
Kemudian scroll ke bawah sikit dan cari HomePage URL


Interframe plak :P

Taip link blog anda di Homepage URL tu.
Lepas tu Save Profile di bawah sekali



Haa. Simple bukan?
Semua orang yang anda follow boleh trackback anda dan memberikan feedback, ini juga membolehkan anda menambah bilangan Follower anda. Kadang2 memang kita boleh trackback orang yg follow kita bila dia letakkan komen di entri dan shoutbox. Tapi tak ramai buat macam tu dan mungkin dia sibuk dan follow tergesa2 ke.. So bagaimana nak trackback? Kita buat blog untuk orang baca bukan? takkan untuk baca diri sendiri jek? Jangan sombong2 ok. Haha. Atau mungkin anda hanya ingin follow saja tapi tak suka difollow. Terpulang kepada cara masing2 okeh?

28 comments:

Ieka Luvika said...

me gotta sem prob aman..

Encik Amman said...

@Ieka LuvikaHehe.. sebab tu le aku ketengahkan benda ni. mungkin anda juge boleh buat. kalau nak link kan entri ni pun takpe. ok jek :)

Abang Zam said...

selalu yg buat camtu newbie..kadang-kadang aku sampai tungg die komen, n aku cam baru aku follow balik

haha..aku pun baru dulu camtu..memang noob doh dulu pasal blog..pffft

rj Etika said...

hahahaha!!! bukan kau macamtu ke aman time dulu-dulu. XD

susah betul aku nak follow balik. lol.

~Nabilah~ said...

slaloo gak jd cm 2...huhuhu

Encik Amman said...

@Abang Zamhaha.. takpe. kadang2 newbie yg dah lama pun tak perasan. hehe.. so kasi inform la :D

Encik Amman said...

@rj Etika haha.. takpe.. kita same2 belajar dari kesilapan ye dak, mana ada orang lahir2 terus jadi genius :P

Encik Amman said...

@~Nabilah~ Yup2, ku pun terjadi juge :D

rj Etika said...

ade sorang tu lagi la...die langsung tak letak profile blogger. hah..cube teka sape. ;p

adwafarahin said...

Amman adwa ader try tuh tp bkn mcm amman buat tuh klu nk betulkan

sepatutnya owner kene pegi kat blog yg die follow tekan gmba die
klu x klua link tu suh diorang tekan SETTING n ader stu ruang kt setting tuh die suh letak link

haa kat situ sepatutnye bru len kali klu diorang follow blog lain pon link da ader

adwa penah try n jadi :)

Encik Amman said...

@rj Etika hahaha.. sape? pitam kah? hahaha

amranaiman said...

ooo.. macam tu... mekasih cik aman tutorial berguna ni..perghh!!!

nana itu sayer!! said...

okeh da betolkan!!
bahahaa!!

**gelak sowg2!!!
cam kenal plop kan sapew yg x d link 2!!!
huahuaaa!!

tq!
^^

Encik Amman said...

@amranaimanhaha orait..takde hal der. haha :D

Encik Amman said...

@nana itu sayer!!haha..awak le tu :P hehe...same2 :)

Encik Amman said...

@adwafarahinhehe.. ye ke? emm.. ada macam2 cara ek :) takpe.. bg ku yg ni lagi mudah untuk hadam :D

sekamar rindu said...

salam..

selalu berlaku pada saya juga..
terpaksa cari di google juga nampaknya..

Nur Liyana said...

huhuh..betul2...tahnks bgtau..hehheh

yana dulu pun cmtue..hhehehe baru la katakan...hehhehe

thnks..jemput ke blog yana!!!!

MAI @ WAWA said...

saya pun sama lah amman..
nak buat cemana kan kalau kita tak dpt follow depa balik..

rj Etika said...

si ayam penyek!!! haritu ade org name amranaiman komen aku. bile aku click kat gambar die, takde blogger profile. nasib baik aku cekap, aku ternampak gambar yg same dalam fb. baru lah aku tau amranaiman itu ayam penyek. -.-"

Encik Amman said...

@sekamar rindu hehe..kadang2 tak jumpe juge blog beliau jika dia letak nama lain dekat profile :/

Encik Amman said...

@Nur Liyana hehe.. takpe sama2 kita belajar keyh :D orait

Encik Amman said...

@MAI @ WAWA heee.. tu la..nanti orang kata sombong pule..haha

Encik Amman said...

@rj Etikahaha..he's my senior le. haha

Jayllytaa said...

amboi ajar...kalah lecturer tau...
hahha

Encik Amman said...

@Jayllytaahaha.. sekali sekala menjadi lecturer :P

Fazly said...

bleh mohon jd lecturer nnt man :D

Encik Amman said...

@Fazlyhaa bleh2.. tade hal.. haha